När ÅFF, Åtvidabergs Fotbollförening, skulle bygga om sin fotbollsarena Kopparvallen valde man att bygga i trä. Nästan hälften av virket i den nya läktaren kommer från Holmens skogar.

2012-10-04

Kopparvallens läktare i trä, med tak och blåvita säten

Det är trendigt att bygga fotbollsarenor i trä. Åtvidabergs Fotbollförening valde trä som material till ombyggnaden av Kopparvallen. Andra nya fotbollsarenor i trä är Gammliavallen i Umeå, Östersund Arena (som är under uppbyggnad), Boden Arena samt Myresjö Arena i Växjö. Foto: Stefan Jerrevång.

Trä är ett hållbart material som inte väger lika mycket som betong. Eftersom Kopparvallen ligger på en kärrbotten var det extra viktigt att inte bygget skulle bli för tungt. Den östgötska fotbollsföreningen invigde läktaren lagom till den allsvenska omstarten i slutet av augusti. Arenan kommer från nästa år ha en kapacitet på 6 100 platser varav 80 procent är sittplatser. Fram till dess är kapaciteten 8 100 ståplatser.

Tommy Hjelte är byggnadsingenjör och även styrelseledamot i klubben och är den som ritat hela nya arenan. Inledningsvis funderade han och klubbkamraterna på såväl betong, som stål som byggnadsmaterial, men bestämde sig för trä.
– Vi ville behålla själen i miljön eftersom vi har en läktare i trä som är q-märkt redan. Dessutom var vår budget begränsad och då är trä överlägset. Det är också lättare att göra ändringar i trä.

Han bedömer inte heller brandfaran som hög.
– Brandsäkerheten är bättre för massivt trä än exempelvis stål som kollapsar om det blir för varmt, säger Tommy Hjelte.