Holmens kartongbruk i Iggesund och Workington får högsta betyg i hållbarhet i en utvärdering som analysföretaget EcoVadis gjort för 2018. I och med det tillhör de båda kartongbruken den bästa procenten av alla företag som EcoVadis har bedömt.

2019-01-14

EcoVadis är det ledande systemet för bedömning och betygssättning av globala företags leverantörer med erfarenhet av över 45 000 bedömningar i 150 länder. Exempel på företag som använder sig av dem är t ex Coca Cola, Johnson & Johnson, Nestlé, L’Oréal och Heineken.

− Vi har jobbat hårt under lång tid med att integrera hållbarhetsfrågorna i alla delar av vår verksamhet istället för att se dem som isolerade öar. Det här är en av många bekräftelser på att Holmen och våra kartongbruk har ett mycket starkt hållbarhetsarbete, säger Elin Swedlund, hållbarhetsansvarig för Holmenkoncernen.

Både Iggesunds Bruk och systerbruket i Workington får det högsta betyget, Gold Standard. I och med det tillhör de båda kartongbruken den bästa procenten av alla företag som EcoVadis har bedömt och de två bästa procenten av bedömda företag inom pappersindustrin.

Under den senaste tioårsperioden har Holmenkoncernen förekommit på index över världens 100 mest hållbara företag, upprättade både av FN:s Global Compact och the Corporate Knights. Dessutom har man också flera gånger nämnts som föregångare i arbetet mot klimatförändringarna av CDP, Carbon Disclosure Project.

− Det har länge varit viktigt för oss att dokumentera vårt hållbarhetsarbete och att lyfta de miljömässiga vinsterna med våra produkter. Vårt hållbarhetsarbete är en viktig förutsättning för att tillsammans med våra kunder skapa klimatsmarta produkter som gör nytta för samhället, säger Johan Granås, hållbarhetsansvarig för Iggesund Paperboard.

Iggesund Paperboard Performance Overview - Iggesund site.pdf

Iggesund Paperboard Performance Overview - Workington site.pdf

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hakim Belarbi, PR- och Public Affairs-ansvarig Holmen, tel. +46 70 482 44 87

Modern Slavery Act Transparency Statement