Holmen Skog har valt att gå in som tävlingspartner till världens största orienteringsäventyr, O-Ringen. Det första samarbetet blir under tävlingsveckan den 21-27 juli i Höga Kusten och Örnsköldsvik.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog

2018-02-20

Pojke som orienterar

”Orientering har en tydlig koppling till Holmens verksamhet både genom att sporten utövas i skogen och via gemensamma värderingar. Enkla förhållanden, miljöhänsyn och stort ansvarstagande präglar såväl Holmen Skog som idrotten”, säger Sören Petersson, VD för Holmen Skog.

Holmen Skog är ett av skogsindustrikoncernen Holmens råvaruinriktade affärsområden som bland annat ansvarar för att ta fram råvara till den egna industrin, utföra avverknings- och skogsvårdsuppdrag hos privata skogsägare samt sköta de egna skogarna.

Under tävlingsveckan i Höga Kusten kommer Holmen Skog bland annat att finnas tillgängliga på marknadsgatan och synas på olika exponeringsytor runt om i Örnsköldsvik.

”Orienterare är en intressant målgrupp för framtida rekrytering och vi vill ta chansen att visa vilka skogliga yrken som finns och Holmen Skog som arbetsgivare. Vi ser det även som ett bra tillfälle att bygga kunskap om ett aktivt, hållbart skogsbruk inom en grupp som vistas mycket i skogen”, berättar Sören Petersson.

Som en del av samarbetet kommer Jan Åhlund, skogsbrukschef på Holmen Skog, att arbeta som tävlingsledare för sommarens O-Ringen. Att det finns goda möjligheter att hitta framtida medarbetare bland orienterare är han själv ett bevis på.

”Jag har orienterat sedan barnsben och det var några av mina förebilder inom orienteringen som väckte mitt intresse för skogsbranschen. Både i mitt idrottsutövande och i mitt yrke har jag alltid triggats av skogens utmaningar. Att få ansvaret för att planera världens största orienteringstävling när den kommer till min hemmaplan, Höga Kusten, är en fantastiskt rolig utmaning och något man bara får uppleva en gång i livet!”, säger Jan Åhlund.

För O-Ringen betyder samarbetet oerhört mycket på flera plan.

”Det är fantastiskt roligt att Holmen Skog valt att bli vår samarbetspartner. Det betyder mycket för oss att ett så stort företag väljer O-Ringen. Holmen Skogs profil, värderingar och relation till skogen passar dessutom perfekt med vår filosofi om skogen som en plats för lek, utmaningar och gemenskap. Det här hjälper oss att lyfta fram O-Ringen och skogen som tävlingsarena”, kommenterar Mats Adolfsson, Försäljningschef O-Ringen.

Modern Slavery Act Transparency Statement

• Personuppgifter