–·Fika vid ett vindskydd gör skogsbesöken ännu trevligare, säger Hanna Triumf, kommunikatör vid Holmen Skog.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog , Hållbarhet

2013-12-03

Holmen vill att fler människor ska besöka skogen. Som ett led i detta tar företaget nu bort ett antal vägbommar från sina skogsbilvägar och välkomnar allmänheten ut till sina fina vindskydd i skogen. Många bommar har sedan länge stått öppna, men förhoppningsvis gör åtgärden att ännu fler skogssugna i olika åldrar kan nyttja skogsbilvägarna. Hanna Triumfs personliga vindskyddsfavorit är det som ligger vid Näfssjön där hon firade årets födelsedag med ett morgondopp.

–·Vindskydden är tillgängliga året om och ligger nära väg vilket gör det lätt att ta med sig ved om man vill göra en brasa vid de fina eldstäderna. Vindskydden ger en extra dimension till utflykten när man kan fika eller tillaga enklare rätter ute i det fria. Informationsskyltarna på platserna talar också tydligt om allemansrättens rättigheter och skyldigheter för besökarna, utvecklar Hanna Triumf.

Man informeras bland annat om möjligheterna att upptäcka skogen, plocka svamp och bär, paddla eller åka skidor. Med rätten följer skyldigheten att ta med skräp hem, ta hänsyn till växter och djur och respektera markägarens verksamhet.

Vindskydd med öppna skogsbilvägar, se karta.
1) Näfssjön, Google-koordinat: 58.734,15.886.
2) Ljussjön  (58.770,15.942).
3) Västjuten  (58.805,15.815).
4) Östjuten Hålviken (58.806,15.870).
5) Östjuten Björnviken (58.797,15.899).

Vindskydd med öppna skogsbilvägar