Holmen Skog fick nyligen en förfrågan från Svenska jägareförbundet om att leverera sju ton tallris till älgarna i deras nya vilthägn i Öster Malma.

2011-12-05

- Frugan brukar be mig att ta in lite tallris till jul, men det här var en lite större utmaning, säger Hans Olsson, virkesköpare på Holmen Skog.

I Öster Malma byggs fem stora vilthägn för att kunna visa älg, dovhjort, kronhjort och mufflon för allmänheten. De nya hägnen invigs våren 2012 och omfattar totalt 25 hektar. Idag finns fyra älgar innanför staketen. Den ena tjuren heter Holger och snart får han och hans kompisar även sällskap av hjortar på området. Sedan ungefär en vecka tillbaka är julmaten serverad för älgarna. Bakom beställningen står Svenska jägareförbundet.

Förutom att leverera tallris har Holmen varit med och avverkat skogen där de nya hägnen byggts. Svenska jägareförbundet räknar med cirka 30 000 besökare per år till hägnen i Öster Malma. För att besökarna ska kunna studera djuren på riktigt nära håll har promenadvägar skapats mellan hägnen.