Vem är jag

Jag heter Albin och jag arbetar som miljö- och tillståndsspecialist på Holmen Bergprodukter i Örnsköldsvik. Jag är utbildad Miljövetare från Linköpings Universitet. Ursprungligen kommer jag från Östergötland men flyttade norrut för snart 6 år sedan för att prova på något nytt. Min bakgrund spretar vad gäller arbeten, från lantbruk via miljökonsult och miljöinspektör till att nu vara hos Holmen.

 

Min fritid spenderar jag genom mycket jakt, fiske och friluftsliv. Jag är engagerad i en friluftsorganisation där jag är utbildad kajakledare och tar med grupper ut på älvar och sjöar för att få upptäcka naturen.

 

Vad kul att du vill följa med och höra mer om mitt jobb på Holmen!

 

Min arbetsplats

Jag arbetar på Holmen Bergprodukter, ett av Holmens mindre dotterbolag som organisatoriskt hör till Holmen Energi. Vi är bara två personer, jag och min chef, vilket gör att vi jobbar nära varandra och får ta stort ansvar i alla delar av verksamheten.

 

Vår vardag är varierad och innebär mycket kontakt med både kollegor inom affärsområdet, koncernen och externa aktörer. Det jag uppskattar mest är just mötena med människor och att få följa arbetet från idé till färdig lösning.

 

Vårt uppdrag är att se till att det finns tillgång på ballastmaterial där det behövs inom Holmen. Det kan handla om allt från att bygga vindkraftsparker till att rusta skogsbilvägar eller utveckla våra industrier. Även om vårt arbete sker lite i bakgrunden är det en viktig del för att helheten ska fungera.

 

På Bergprodukter brukar vi säga att “grus är grunden till allt” – och det stämmer faktiskt väldigt bra.

 

Hur ser en arbetsdag ut?

Min arbetsvardag ser väldigt olika ut beroende på säsong, och nu befinner jag mig i en av årets mest intensiva men också roligaste perioder. Just nu börjar ofta dagarna tidigt med att jag tar bilen och ger mig ut på vägarna för att besöka våra täkter som ligger utspridda över stora delar av landet.

 

Under den här tiden på året är tempot högt. Vår produktion av ballastmaterial är i full gång samtidigt som vi har många tillsynsbesök från myndigheter.

 

Mycket av min tid den här tiden på året spenderas därför ute i fält, där jag träffar entreprenörer, kollegor och myndigheter. Det är också just det jag gillar mest, variationen, att få komma ut, röra på mig och träffa många olika människor. Ingen dag är riktigt den andra lik, och det passar mig väldigt bra.

 

När det inte är fältsäsong arbetar jag med tillståndsprocesser för nya och befintliga bergtäkter. Detta sker ofta i samarbete med kollegor från andra affärsområden som exempelvis Holmen Skog. Tillsammans letar vi efter nya platser där behovet av material finns, vilket kräver både analys, dialog och en hel del problemlösning.

 

Det som gör jobbet extra roligt för mig är kombinationen av det praktiska ute i verksamheten och det strategiska, mer långsiktiga, arbetet inne på kontoret och alla människor man vår träffa.

 

Varför Holmen?

När jag började på Holmen Bergprodukter så hade jag ingen aning om hur många olika verksamheter som Holmen faktiskt består av. För mig som östgöte har Holmen varit skogs- och sågverksbolaget som fanns där uppe i Norrköping och brukade sponsra Peking (IFK Norrköping) i Allsvenskan. Men det är ju så mycket större än så med sina pappers- och massabruk samt all energiproduktion som Holmen heltoch delvis äger.

 

Det första som jag märkte när jag började på Holmen och som fortfarande stämmer två år senare är den trevliga och välkommande atmosfären hos alla kollegor vart man än kommer. Det känns prestigelöst och att vi alla vill det bästa tillsammans vilket jag gillar skarp. Det blir sån härlig gemenskap då.

 

Topp 3 saker jag uppskattar mest med mitt team:

  • Prestigelösheten
  • Högt i tak
  • Alla skratt man får dagligen.

 

Tack för mig!

Tack för att du velat läsa om mig och vad jag sysslar med på min vardag på Holmen.

 

Ha en fantastisk sommar!