Vill du också lyssna till vårfåglarnas sång och pryda ditt hem med vackra vårblommor? I skogarna utanför Norrköping och Finspång väcks nu naturen till liv. Välkommen ut till Holmens ”okända” pärlor.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog

2013-05-06

Vårtecken finns överallt och du behöver bara upptäcka dem. Snöra kängorna och brygg en kaffetermos och åk ut en vacker dag och lyssna på fågelsång. Sök efter vitsippor och blåsippor i backarna eller efter den väldoftande rosa blommande tibasten. Njut av den friska vårluften som är full av ljud och dofter och känn hur solens strålar ger dig ny kraft.

Vårfågelskådning
Svanar, gäss, tranor, spovar och många fler fågelarter går nu att skåda från Holmens fågeltorn vid Häradstorp. Det finns två fina våtmarker vid Häradstorp och de är riktiga smultronställen för så väl fågelskådaren som för barnfamiljen. Om du åker ut kvällstid kan du få uppleva morkullehanen som flyger sina sträck i skymningen fram och tillbaka och låter höra sin lockton.

Spirande vit- och blåsippebackar
Rodga, Hultsbruk, Gammalstorp och Sandhagen är alla vackra platser, där man just nu kan ströva runt i vårprakten. Förläng känslan och plocka en bukett och ta med dig hem. Holmens skogar är öppna för alla. I områdena gäller allemansrätten och ledorden inte störa, inte förstöra.

Välkommen ut i skogen!

Vägbeskrivning och Google Maps- koordinater (ca)
Häradstorp:

På väg 51 mellan Norrköping och Finspång i Vistinge sväng hö mot Rejmyre och efter 10 km längs Rejmyrevägen sväng hö mot Elgsjögården och parkera bilen. De båda våtmarkerna ligger längs Rejmyrevägen bara några 100 m från avtagsvägen mot Elgsjögården. Google Maps: 58.774,15.968 och 58.780,15.964

Från Norrköping:

Rodga:

ta väg 55/56 mot Katrineholm. Sväng vä mot Näkna och sedan vä mot Rodga och Sörsjön. Efter någon km ta hö mot Rodga. Google Maps: 58.748,16.094
Hultsbruk:

ta väg 55/56 mot Katrineholm, sväng vä mot Yxbacken och Hultsbruk. Google Maps: 58.676,16.136

Från Finspång:

Gammalstorp:

Ligger bara några km från Finspång längs väg 51 mot Örebro. N om sjön Mäseln. Google Maps: 58.707,15.721