Kartongtillverkaren Iggesund Paperboard, som ingår i skogsindustrikoncernen Holmen, investerar 256 miljoner kronor på förbättrad rening av avloppsvattnet från Iggesunds Bruk. Anläggningen beräknas tas i drift under hösten 2009.

Kategorier: Iggesund Paperboard

2009-06-03

Vid Iggesunds bruk tillverkas Invercote, Iggesunds flaggskeppsprodukt som har en ledande position som förpackningsmaterial för prestigeprodukter och grafiska ändamål som bok-, broschyromslag och kort.

Sedan tidigare har Iggesunds Bruk en vattenreningsmodell där vattnet syresätts i en biologisk, luftad damm innan det går vidare ut i havet.

– Efter att ha tittat på ytterligare biologiska reningssteg har vi valt att arbeta med kemisk fällning i den nya anläggningen. Det kommer att ge en rejäl minskning av de syreförbrukande substanserna i avloppsvattnet, men också förbättringar på i princip alla övriga parametrar, säger Staffan Jonsson, platschef vid bruket.

– Den nya anläggningen ger oss möjligheter att hålla världsklass för utsläpp till vatten inom överskådlig tid.

Tidigare i år beslutade Iggesunds Bruk om energiinvesteringar som sänker brukets utsläpp av fossil koldioxid med 75 procent under de närmaste åren, en reduktion som motsvarar utsläppen från 20000 bilar som körs 1500 mil årligen.

För ytterligare information, kontakta gärna

Staffan Sjöberg, informationschef Iggesund Paperboard, +46 650 28256