Fredagen den 8 februari avslutades förhandlingarna mellan facket för skogs-, trä- och grafisk bransch (GS) och Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet (SLA,) gällande de skogsplantörer från Kamerun som inte har fått den ersättning de är berättigade till från skogsvårdsentreprenören Skogsnicke AB.

Kategorier: Holmen Skog , Hållbarhet

2013-02-08

GS-facket och SLA har genomfört en undersökning av vilka avtal som ingåtts, vilket arbete som utförts och vilka utbetalningar som gjorts. Detta har resulterat i att företaget Skogsnicke AB ska betala en kompletterande ersättning till de tidigare anställda.

- Alla som arbetar direkt eller indirekt med Holmen ska ha avtalsenliga löner, bra arbetsmiljö och skäliga villkor i övrigt. Vi är glada över att förhandlingarna mellan GS-facket och SLA klarlagt sakförhållandena och att plantörerna från Kamerun nu erhåller den ersättning de är berättigade till, säger Jeanette Tretten, kommunikationschef Holmen Skog.

Flygbiljetter till Kamerun ingår inte i den förhandlade ersättningen. Holmen tillsammans med SCA avser att hjälpa de drabbade personerna som representeras av GS-facket med hemresa.

För mer information om förhandlingarna se SLAs hemsida www.sla-arbetsgivarna.org

Läs även nyhet som publicerades 23 januari.

Läs även nyhet som publicerades 24 januari.

Marknad- och kommunikationschef
Jeanette Tretten Holmen Skog