Den 23 januari visade SVT:s Uppdrag Granskning ett program om entreprenören Skogsnicke AB. Holmen har anlitat företaget för att utföra skogsvård (plantering och röjning). Enligt Uppdrag Gransknings källor har de anställda i Skogsnicke AB inte fått avtalsenliga löner samt haft dåliga arbets- och bostadsförhållanden.

Kategorier: Holmen Skog , Hållbarhet

2013-01-24

-  Jag vill vara tydlig med att alla som arbetar direkt eller indirekt med oss på Holmen ska ha avtalsenliga löner, bra arbetsmiljö och skäliga villkor i övrigt. Skogsnicke AB har inte levt upp till våra krav. Samarbetet med honom avbröts i höstas och han får inte arbeta för Holmen igen, säger Jeanette Tretten, Informationschef Holmen Skog.

Uppdrag Gransknings reportage är upprörande och det är beklagligt att människor som arbetar i den svenska skogsbranschen ska behöva uppleva detta.

- Det här ska inte få hända på Holmens marker. Vi behöver bli bättre på att kontrollera de företag som vi anlitar. Det förbättringsarbetet pågår just nu, fortsätter Jeanette Tretten.

Företaget Skogsnicke AB ansvarar för att verksamheten följer svensk lag och kollektivavtal. Detta inkluderar ansvaret för de anställda, deras arbetsmiljö och bostadsförhållanden. Torsdagen den 24 januari påbörjas förhandlingar mellan GS-facket och arbetsgivarorganisationen SLA. Vi kommer noggrant att följa utvecklingen och kommer därefter ta ställning till om ytterligare insatser behövs  för att de drabbade skall erhålla den ersättning de har rätt till.

Läs även nyhet som publicerades 23 januari.

Marknad- och kommunikationschef
Jeanette Tretten Holmen Skog