Många av jaktlagen som jagar på Holmens marker har en hög medelålder. Satsningar för att rekrytera unga jägare genomförs därför på olika håll i landet. I Norrköping visade sig en sådan satsning särskilt lyckad. Under hösten har regionen fått tillskott av ett trettiotal nya jägare i åldrarna 18 till 23 år.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog

2011-11-01

Håkan Svensson, viltmästare och jakt- och fiskeansvarig på Holmen Skog i Norrköping, varför vill ni föryngra jaktlagen?
- Det är dags för en generationsväxling. För en effektiv och trevlig jakt krävs engagemang, viltvård, bra pass och duktiga jakthundar. Vi behöver helt enkelt intresserade unga krafter som är villiga att lägga ner tid på jakt, vilt och hundar. Det är också viktigt med entusiasm i jaktlagen och att få in friska tankar och idéer. Nya unga krafter kommer att höja jaktintresset i jaktlagen. Det blir roligare att jaga helt enkelt.

Vad är det för kampanj som ni har bedrivit?
- Vi har annonserat i pressen och på vår webbplats kan unga tjejer och killar anmäla sitt intresse. Vi har fått in cirka sextio ansökningar sedan sommaren. Av dessa har vi valt ut ett trettiotal personer som vi placerat i grupper om två i passande jaktlag. Det är viktigt att jaktlagen har en välfungerande struktur och kan agera som faddrar för de nya. Jaktledarna har visat ett stort intresse för den yngre förstärkningen trots att de egentligen redan är tillräckligt många i jaktlagen.

Hur har urvalet gått till?
- Vi har gott om äldre jägare som vill jaga hos oss, men eftersom vi vill föryngra jaktlagen har vi fokuserat på gruppen mellan 18 och 23 år. Ansökningar från personer som är yngre än 18 år har vi lagt åt sidan och ska titta på till våren när vi utfärdar nya jakttillstånd. De som är äldre än 23 år avvaktar vi med. I den utvalda gruppen har vi sedan gjort ett geografiskt urval utifrån vad vi ansett vara lämpligt.

De nya jägarna kommer att få jaga gratis under resterande del av året. Om allt fungerar bra blir de ordinarie medlemmar i jaktlagen i vår och betalar då reducerat pris på jakttillståndet tills de fyller 25 år.

Ansöka om plats i jaktlag
Är du mellan 18 och 23 år och vill ansöka om plats i något av våra jaktlag i Sörmland, Östergötland och Småland? Klicka då på länken nedan:

Ansök om plats i jaktlag