Landshövding Barbro Holmberg, Holmens koncernchef Magnus Hall samt Holmen Skogs affärsområdeschef Sören Petersson invigde den 13 juni Friggesunds skogsplantskola.

2012-06-14

Med hjälp av planteringsrör planterade trion var sin planta.
- Härmed är Friggesunds skogsplantskola invigd, sa landshövdingen som även påtalade skogens betydelse i Gävleborg.

Holmen Skogs affärsområdeschef Sören Petersson, landshövding Barbro
Holmberg och Holmens koncernchef Magnus Hall. Foto: Jonas Forsberg.

- Genom satsningen här i Friggesund tar vi nu nästa steg mot att effektivt odla stora och livskraftiga plantor, sa Holmen Skogs affärsområdeschef Sören Petersson.

Den omfattande ombyggnaden av Friggesunds skogsplantskola, en investering på 36 miljoner kronor, gör anläggningen till en av de absolut modernaste i Europa. Den senaste odlingstekniken, så kallad omskolningsteknik med tätare odling, kommer att användas.

Senaste odlingstekniken används
Frön ska sås i odlingskassetter med en mycket hög odlingstäthet. Under de första sex veckorna förodlas miniplantor i en odlingskammare med optimala förhållanden. Därefter planteras de om i större odlingskassetter av typen StarPot, Holmens egenutvecklade plantodlingssystem som ger plantans rötter hög vitalitet och gott om utrymme att utvecklas. Plantorna gödslas med ArGrow som minimerar urlakning av kväve till mark och vatten, förbättrar plantornas rötter samt gör dem stresståliga.

Detta kommer att ge högkvalitativa plantor och dessutom ökad effektivitet, förbättrad arbetsmiljö och lägre energiförbrukning. Kapaciteten i Friggesund kommer att öka från dagens produktion på cirka 10 miljoner plantor per år till upp emot 16 miljoner från år 2014.

Minskat oljeberoende
Den nya effektiva odlingsmetoden minskar behovet av stora växthus, vilket reducerar energibehovet. Den nya produktionshallen och kontoret har anslutits till fjärrvärmenätet. Totalt sparar Friggesunds plantskola 200 kubikmeter olja om året efter investeringarna.

- Det är just här i Friggesund vi börjar vårt arbete att skapa mer värdefull skog för framtiden, avslutade Sören Petersson.