Att ostörd kunna ströva omkring i naturen har blivit en eftertraktad lyx. Säkert är det därför som vandring i skog och mark står så högt på listan då svenska folket väljer fritidssysselsättning. Här tipsar tre av Holmens medarbetare om de finaste vandringslederna i deras närhet.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog

2017-04-18

Foto: Martin Olson

1. Slåttdalsskrevan, Höga Kustenleden

Daniel Norberg, verksamhetsutvecklare i Örnsköldsvik:

Slåttdalsskrevan ligger i Skuleskogens Nationalpark och är en del av Höga kustenleden i Kramfors/Örnsköldsvik med dramatiskt landskap och storslagen natur. För den som vill prova på vandring vid världsarvet Höga kusten rekommenderar Daniel Norberg en tur upp till den spektakulära Slåttdalsskrevan.

– Utsikten därifrån ger den bästa känslan för Höga kusten, med dess branta stup, det glittrande havet och de vackra öarna. I höstas gick jag upp till Slåttdalsskrevan med min 2-åriga dotter Hailey på ryggen. Det var en perfekt vandringsdag, som blev ett fint minne för livet, säger Daniel.

2. Sjuvallsleden

Johan Brink, virkesköpare i Hudiksvall, med placering i Delsbo:

Sjuvallsleden är 31 km och går mellan Delsbo och Ofärne/Forsa i riktning mot Hudiksvall med fantastisk utsikt över havet. Sjuvallsleden är Johan Brinks tips på en lite annorlunda vandringstur i Hälsingland.

– Leden går i omväxlande natur längs sju vackra fäbodvallar som är typiska för vår bygd. Tillsammans med familjen blir det ofta vandringar på cirka en mil med fäbodarna som mål. Ibland gör vi en avstickare på cirka två kilometer från leden till Blacksåsberget. Utsikten över skogarna och bort mot havet är helt fantastisk, säger Johan.

3. Bruksleden

Fredrik B Nilsson, virkesköpare i Västerås:

Bruksleden sträcker sig från Västerås till Avesta och går genom västmanländska skogar och kulturlandskap med många sevärdheter. "Vacker och lättgången". Så beskriver Fredrik B Nilsson sin favoritetapp av Bruksleden, en sträcka på 16,5 km mellan Långsjön och Ramnäs.

– Leden går delvis genom myrmark med en särpräglad flora, som är som vackrast under högsommaren.
Fredrik har oftast sällskap av taxen Gisl, men njuter som bäst då hela familjen kan ge sig ut.
– Har man barn med gäller det att inte ha för bråttom och ha med matsäck som räcker till många fikapauser.

Modern Slavery Act Transparency Statement