Fråga vem som helst i matvarubutiken. De allra flesta är medvetna om var råvarorna de äter kommer ifrån. Nya svenska underklädesmärket  Allvar tar tanken om råvarors ursprung till modevärlden. Allvars underkläder är gjorda av fibrer från svensk tall och granskog, bland annat från Holmen.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog

2016-03-01

Många aktörer inom modeindustrin letar efter alternativa material och tillverkningsprocesser eftersom traditionell bomullsodling och -förädling varken är miljövänlig eller särskilt klimatsmart. Idén att göra viskos av svensk skog fick Allvars grundare, Niklas Gilmark, när han läste om ett brittiskt underklädesmärke som gjorde viskos av bambu.

– Jag har alltid gillat skogen – när jag var yngre jobbade jag med gallring och plantering. Jag tänkte att om det går att göra viskos av bambu, går det göra viskos av svensk skog också, säger han.

Och visst gör det. Underklädesmärket Allvar lanseras i dagarna på NK i Stockholm och i Allvars egna webbshop.