Förpackningsproducenten och offset-tryckeriet Moltzau från Norge är en av åtta vinnare i Scanstar med blisterförpackningen CEFAPAC, tillverkat av PE-bestruken Invercote G från Iggesund Paperboard.

2016-07-15

CEFAPAC är en blisterförpackning, tillverkad av Moltzau, som enbart baseras på kartong. Miljöaspekten var något som gjorde intryck på juryn tillsammans med goda omdömen för enkelhet, teknisk elegans och användarvänlighet i jämförelse med blisterförpackningar i plast.

”CEFAPAC är en unik blisterförpackning i och med att den baseras bara på kartong snarare än kombinationen av kartong och plast och vi är mycket stolta över att just vår kartong valdes för den innovativa lösningen. Invercote G är en utmärkt kartong för förpackningar som kräver pålitlig och stabil funktion, hög prestanda i alla produktionssteg och slutligen levererar på bästa möjliga sätt på hyllan. Det känns verkligen roligt att se kartong konkurrera med andra mindre miljövänliga material och samtidigt förbättra användarvänligheten.” säger Michael Fridvall, Account  Manager at Iggesund Paperboard.

Invercote är en familj med helblekt kartong, SBB, som produceras av Iggesund Paperboard vid Iggesunds Bruk i Sverige, ett av de mest avancerade massa- och kartongbruken i världen. Invercote är speciellt lämpad för förpackningar där krav på både tryckkvalitet och förpackningskonstruktion är mycket höga.

Scanstar arrangeras årligen av Scadinavian Packaging Association (SPA) – en förening för de nordiska förpackningsföreningarna.  Mer information om Scanstar hittar du här. Läs mer om CEFAPAC och Moltzau på deras hemsida.