Invercote från Iggesund Paperboard är nu certifierad för industriell kompostering. Certifieringen är ett kvitto på att naturmaterialet kartong är biologiskt nedbrytbart enligt normen EN 13432.

Kategorier: Iggesund Paperboard

2010-02-08

– Vi har aldrig tvekat om att så var fallet, men nu har vi också en vetenskaplig dokumentation på att så är fallet, säger Jan-Erik Winlund, ansvarig för produktsäkerhet vid Iggesund Paperboard.

Komposteringsgodkännandet öppnar nya vägar för Iggesund. Tidigare i år offentliggjorde man att man kan leverera kartong med bioplast, biologiskt nedbrytbart barriärmaterial, i första hand lämpligt för livsmedelsapplikationer. Det faktum att själva kartongen också är dokumenterat biologiskt nedbrytbar ger nya affärsmöjligheter.

– Invercote belagd med bioplast, garanterad biologiskt nedbrytbart, är en spännande produkt som vi tror har framtiden för sig, berättar Jonas Adler, kommersiellt ansvarig för Iggesunds förädlade produkter.

Han berättar om jakten på bioplaster som uppfyller Iggesunds högt ställda krav.

– Det finns en hel del alternativ på marknaden, men de flesta kan inte garantera att man inte använt genmodifierade plantor för att producera den stärkelse som är råvaran till bioplasten. Vi har valt den säkra vägen – att tacka nej till alla produkter som inte kan garantera att de är fria från GMO-material.

– Dessutom finns exempel där en eller fler delar av förpackningslösningen inte håller måttet för en hållbar strategi och man förskönar bilden genom att lägga på en nedbrytbar plast. Att både baskartong och barriär ska borga för samma goda ståndpunkt vad gäller resurs- energi och miljöstrategi är en självklarhet för oss.

Iggesund har valt att samverka med italienska Novamont och använder deras beprövade plast Mater-Bi som barriärmaterial.

– Invercote Bio, som är namnet på bioplastbelagda Invercote, är ett spännande material för den som vill ha dokumenterad biologiskt nedbrytbarhet. Det frågas en hel del efter detta i marknaden, och vi är stolta över att kunna erbjuda detta.

Jämfört med kartong med en traditionell PE-beläggning är Invercote Bio ett dyrare alternativ.

– De företag som är ute efter hållbara förpackningslösningar också är beredda att betala för ett material som rationaliserar deras avfallshantering. Istället för att hantera många olika avfallsfraktioner, exempelvis vid mässor, kaffe- och glassbarer och i olika cateringsammanhang, så kan man genom ett klokt materialval reducera kostnaderna för hantering. Jonas Adler påpekar att dagens bioplaster inte räcker till för alla tillämpningar, men spår ändå en stark utveckling, eftersom så många olika parter arbeta med utveckling på detta område.

– Och kartong med bioplast har en fantastisk framtid eftersom den passar in i alla de framtida avfallsscenarion som föreskrivs i EU:s förpackningsdirektiv, må det vara material- eller energiåtervinning, kompostering eller rötning. Inget annat material passar in i alla scenarion – och det har de medvetna kunderna redan upptäckt, slutar han.

För ytterligare information, kontakta gärna

Staffan Sjöberg, informationschef Iggesund Paperboard, +46 650 28256