Elisabeth Nilsson och Magnus Hall återinviger Holmens museum

Holmens museum i Norrköping, har på nytt slagit upp portarna med en helt ny utställning i nyrenoverade lokaler

Kategorier: Holmen Paper , Tryckpapper

2012-03-08

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson och Holmens VD och koncernchef Magnus Hall återinvigde tillsammans den nya utställningen genom att klippa ett symboliskt band och därefter tillverka det nygamla museets första handpapper med hjälp av museets kunniga personal.

- Holmens historia är också Norrköpings historia, konstaterade Magnus Hall i sitt invigningstal. Holmens museum speglar inte bara vår egen historia utan också Norrköpings och industrilandskapets framväxt. Historien är viktig för oss och Holmens museum är länken till vår viktiga historia.

Hjärtat i museet är den manuella tillverkningen av papper. Museets personal visar hur traditionell papperstillverkning går till, från friläggandet av fiber från lump till färdigt papper. Som besökare kan du också få prova på att göra ditt eget papper. Den egna handpapperstillverkningen blir till uppskattade julkort och brevpapper som finns till försäljning i museet.

Den nya utställningen gör korta nedslag i delar av Holmens brokiga historia men har fokus på papperstillverkningen. Här berättas om grundandet av Holmen, industrilandskapets framväxt, om arbetet och villkoren på bruket samt den industriella utvecklingen av papperstillverkning. Utställningen har arbetats fram i samarbete med Norrköpings stadsmuseum och med stöd av riksantikvarieämbetet. Ett samarbete med Norrköpings kommun gör att många grundskolor besöker museet, som också tar emot andra gruppbesök efter överenskommelse.

Museet ligger på Laxholmen i det gamla industrilandskapet i Norrköping och har öppet för besök på tisdagar och torsdagar mellan 09:00 och 12:30. Museet tar även emot grupper efter överenskommelse.

Telefon: 011-12 89 92, e-post: holmens.museum@telia.com