Holmen Paper drar nu fullt ut konsekvenserna av svaren i den marknadsstudie företaget genomförde 2013 -  lanserar nya produkter och lovar mer!

Tommy Wiksand - New Holmen XLNT

Kategorier: Holmen Paper , Papper , Produkter

2014-06-02

Europeiska förlag och detaljhandelskedjor gav i Holmen Papers stora marknadsstudie sin syn på framtiden för tryckpapper och vilka egenskaper man söker. Och nu kommer svaret. Den produktfamilj som mer än någon annan definierat det som nu är en tydlig trend på marknaden – Holmen XLNT – utökas med en helt ny kvalitet.

- Obestrukna lågytviktiga papper är en tydlig trend och det kvalitetssegment inom magasinpapper som ökar på bekostnad av volymer inom SC- och LWC-papper, säger Karolina Svensson, ny försäljnings- och marknadsdirektör på Holmen Paper. Vi är glada över att vi så tydligt leder utvecklingen inom detta område eftersom det effektiviserar våra kunders produktion.

Tommy Wiksand:

- Efterfrågan på bulkiga papper med hög ljushet och glans, och därmed bra tryck- och läsyta, var en tydlig inriktning som vår marknadsstudie gav. Nya Holmen XLNT Elite med ljushet 76 och glans 25 skapar nya möjligheter för den som vill göra magasin, bilagor och direktreklam. Samtidigt släpps också komplementprodukten Holmen XLNT Light. Med sin ytvikt på 38 gram är den en tydlig möjlighet för den som söker kostnadsbesparingar i sin produktion. Med den färska fibern som bas får papperet en bulk som gör det möjlighet att ersätta 45-grams standardpapper och med en tioprocentig kostnadsbesparing som följd. Holmen Paper skruvar med utgivningen av två nya produkter upp sin redan höga innovations- och utvecklingstakt.

- Det är också en tydlig trend vi ser, kommenterar Tommy Wiksand. Produkterna ”mognar” snabbare i sin livscykel och vi ser behovet av att korta tiden inom utvecklingsprojekten. Att ge kunderna återkoppling i form av nya produktkoncept har länge varit en framgång för Holmen Paper. Vid sidan av holmen XLNT har omtalade produkter som Holmen VIEW och Holmen TRND sett dagens ljus utifrån gjorda marknadsstudier.

- Vi fortsätter den resan och kommer 2015 att presentera ett helt nytt produktkoncept. Tryckpappersmarknaden må vara mogen men den som följer oss inser snart att utveklingstakten är högre än någonsin, avslutar Tommy Wiksand.

Läs hela pressbriefen som pdf