Holmens satsningar på den nyinvigda skogsplantskolan i Friggesund ger flera positiva miljöeffekter, inte minst minskat oljeberoende. Genom att byta snytbaggeskydd från insektsgift till vax stärks miljöprofilen ytterligare.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog , Hållbarhet

2012-06-21

Snytbaggen är en mycket allvarlig skadegörare i skogen. Den gnager av barken kring stammen på barrträdsplantorna, vilket skadar dem så svårt att de dör. Som skydd har plantorna hittills behandlats kemiskt med insektsgifter, så kallade insekticider. Men de senaste åren har flera nya typer av skydd dykt upp på marknaden.

Holmen har utvärderat flera av skydden och satsar nu fullt ut på ett segt vax. Vaxet ger ett bra skydd den första säsongen. Under andra säsongen spricker skyddet upp när plantans diameter växer och ger viss skyddsverkan fram till midsommartid. Därefter är plantorna så grova att de i allmänhet överlever snytbaggarnas gnag.

Plantskolechefen Roger Larm sträcker sig över en kassett med plantor

Plantskolechefen Roger Larm hoppas kunna erbjuda en betydande mängd vaxade plantor redan nästa år.

Foto: Magnus Liam Karlsson.

Förberedelser för att kunna behandla plantorna med vax genomförs nu i den nya produktionshallen på Friggesunds skogsplantskola och plantskolechefen Roger Larm har bråda dagar.

– Vi hoppas kunna erbjuda en betydande mängd vaxade plantor redan nästa år. Ambitionen är att vi på sikt ska använda vax på alla plantor som ska behandlas, så att insekticiderna kan tas bort helt och hållet, säger han.

Holmens fyra åtgärder för att skydda plantorna mot snytbaggen utan insekticider:

1. Fältsår tall och contortatall där det är lämpligt
  2. Markbereder inför plantering