38 % av Sveriges befolkning har bärplockning som favoritsysselsättning i skogen. Nu är hög tid att fylla skafferiet med det naturen har att erbjuda. Hallon, smultron, lingon, blåbär och kantareller är eftertraktade, men kan vara svåra att hitta.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog

2013-07-09

Hanna Triumf är jobbar som kommunikatör på Holmen Skog. Hon är mycket friluftslivsintresserad och har stor kunskap om skogens växter och djur.

– Nyplockade hallon och smultron är sommar för mig. Jag plockar gärna svamp och bär i skogen och det är jag inte ensam om. Skogsindustriernas senaste undersökning visar att 38 % av svenskarna har svampplockning som favoritsysselsättning i skogen och 37 % har bärplockning. Jag har under åren lärt mig var jag ska leta för att hitta de bästa ställena och delar gärna med mig av den kunskapen säger Hanna Triumf.

Här ska du leta för att fylla ditt skafferi:

Smultron växter på ängsbackar, hagar, där skog nyligen skördats, skogsgläntor och vägkanter. Blad och blomma kan torkas till te. Bären passar bäst att äta färska men det går också bra att frysa in dem. Är rika på C-vitaminer och mineraler.

Hallon växer där skog nyligen skördats samt i vägrenar och snår. Hallon är smakrika och användbara på många sätt. Du kan göra allt från te till sylt av bären och bladen. Hallon innehåller fibrer, järn samt vitamin A och C.

Blåbär växer i barr- och lövskog. Blåbär passar till så mycket. Varför inte göra en klassisk blåbärssoppa? Blåbär är rika på antioxidanter och innehåller även kalcium, magnesium, kalium, fosfor, C-vitamin, järn, B-vitamin, samt nyttigt betakaroten.

LingonLingon växer ofta i tallskog och runt hällpartier. Lingon innehåller det naturliga konserveringsmedlet bensoesyra vilket gör att mindre socker behöver användas vid till exempel syltning. Rårörda lingon på morgongröten blir lätt en favorit. C-vitamin halten i lingon är lägre än i andra bär.

Kantareller, skogens eget guld, växer ofta i barr- och blandskog. Körvägar där mineraljorden blottas är ett bra ställe att börja leta. ”Sommarkantarellen” växer gärna i lövskog. Kantareller kan också växa dolt under mossan. Smörstek direkt eller förkoka och frys in.

Välkommen ut i Holmens sommarskogar!