Hallå där Jan Åhlund, chef för stab skogsbruk på Holmen Skog. Elhybridskotaren El-Forest har nu varit i drift några veckor – hur går testkörningen?

Kategorier: Holmen Skog , Om skog , Hållbarhet

2012-05-28

– Den första tiden har varit en kombination av inkörning och utbildning. Reaktionerna från förarna är positiva. Maskinen går mjukt tack vare en aktiv dämpning av hjulen, sikten är god och att köra i djup snö har gått bra.

Jan Åhlund, chef stab skogsbruk på Holmen Skog framför den elhybridskotaren El-Forest

Jan Åhlund har fått positiva reaktioner på elhybridskotaren El-Forest i drift. Foto: Per Ågren.

Hur fungerar en eldriven skotare?
– Den drivs av en liten dieselmotor som via en generator omvandlar och fördelar elenergi till en elmotor som sitter i varje hjul. När effektbehovet är lågt, till exempel vid körning med tom last, laddas batterierna och den energin kan användas vid mer energikrävande moment, som att köra med full last.

Vilka är de största fördelarna med en eldriven skotare?
– Den första prototypen vi testade minskade dieselförbrukningen med 30 procent. Det innebär mindre koldioxidutsläpp och att vi sänker våra produktionskostnader. Vi ser också att det blir mindre markskador, eftersom varje hjul drivs individuellt. Dessutom är El-Forest något tystare än en vanlig skotare, vilket påverkar arbetsmiljön positivt.

Vad är nästa steg?
– Nu ska vi köra skotaren under ett år i Västerbotten – då ser vi hur den klarar sträng kyla och mycket snö. Om vi blir nöjda med testet kommer vi sannolikt att köpa fler.

Vad händer inom teknikområdet i övrigt, inom Holmen Skog?
– År 2013 hoppas vi få testa den första slutavverkningsdrivaren på marknaden, en kombinerad skördare och skotare. Vi ska också fullt ut införa flerträdshantering i år – en teknik som innebär att man upparbetar flera träd samtidigt. Vi hoppas också på tillstånd från Transportstyrelsen för att kunna köra med förlängda timmerbilar för ökad transporteffektivitet.