Sedan i maj förra året testar Holmen Skog en prototyp av den nya drivaren Komatsu X19, särskilt anpassad för slutavverkning. Drivaren har använts i ordinarie produktion med mycket lovande resultat.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog

2015-03-27

Kombinationen av skördare och skotare, den så kallade drivaren, är det senaste på teknikfronten inom skogsbruket. Den fäller träden, upparbetar dem i sin egen lastbärare och kör ut virket till väg. Efter flera års utvecklingsarbete finns nu tekniken som gör drivaren intressant som alternativ till skördare och skotare.

Sedan i maj 2014 har den körts av Anders Lidén på Holmen Skogs distrikt Norsjö. Maskinen är baserad på Komatsus största skotarmodell med 19 tons lastvikt och fungerar tekniskt och mekaniskt helt utan invändningar. Ännu återstår detaljer att finslipa, som programvaran för maskinens dator och ett snabbfäste för att enkelt kunna byta till ett större aggregat, men Anders Lidén ser drivaren som ett helt igenom konkurrenskraftigt alternativ, främst för mindre slutavverkningar där det finns utrymme för direktlastning.

Flera fördelar med nya drivaren

Enligt en utvärdering från Skogforsk, gjord av Sverker Johansson på Bitzer Productions, har drivaren följande fördelar:

• Hanteringen av virket effektiviseras då det lastas direkt.
  • Transporten mellan objekt blir effektivare då det bara är en maskin som flyttas.
  • Lägre bränsleförbrukning och mindre föroreningar.
  • En mer varierad arbetsmiljö.