Gillar du skidåkning? Vi är många på Holmen som svettas i längdåkningsspåren eller njuter av vintersporten från tv-soffan. En av våra virkesleverantörer är flerfaldige Vasaloppsvinnaren Jörgen Brink. Han befinner sig i skrivande stund i Marcialonga i Italien med siktet inställt på årets Vasalopp. Här berättar han om sin uppladdning och ger träningsinspiration till oss vardagsmotionärer.

Kategorier: Holmen Skog , Om skog

2017-02-10

Jörgen Brink har följt ungefär samma schema och uppladdning under flera års tid. Ett långlopp två veckor innan, för att sedan gå in i en kort träningsperiod inför Vasaloppet.

- De sista veckorna är den mesta träningen gjord och det man inte gjort till nu, det kan man inte ta tillbaka på något sätt. Men man kan hitta små detaljer att slipa på och träning som gör att man kommer i toppform utifrån sina förutsättningar. Det gäller att hitta flytet och överskott så att man kan prestera. Inte minst mentalt, att man är motiverad och sugen på att åka fort när det väl gäller, säger han.

Har du några tips för vanliga motionärer som satsar på att åka ett längre lopp?

- Under sommar och höst är det bra att variera med löpning och rullskidor, men även cykel och paddling fungerar bra. Den bästa träningen är den som blir av! Jag skulle satsa på att åka så mycket skidor som möjligt under vintern. Variera träningen. Åk lite längre pass för att lära kroppen att vara ute länge. Och kör kanske kortare pass, en timme, men lite hårdare på vardagen när du jobbar och har mindre tid. Träna hellre lite oftare och fördela ut träningen, än att du tar allt på en gång. Det gör att du kanske slipper sjukdomar och förslitningsskador. Kör gärna också lite enklare styrka, framförallt mage, rygg och bål. Man har väldig nytta av att vara stark där, inte bara i stakningen utan du får en bra stabilitet och balans av det. Lycka till!

Tips för bättre teknik!

Se filmen från en tidigare tävlingssäsong där Jörgen ger bra tekniktips.

Modern Slavery Act Transparency Statement