När Apples VD Tim Cook ville lära sig mer om hållbarhetsarbetet bakom kartongmaterialet Invercote så besökte han skogarna utanför Iggesund. Tillverkaren Iggesund Paperboard är en del av skogsindustrikoncernen Holmen och ligger i framkant inom hållbarhet. På plats för att diskutera med Tim Cook fanns Holmen-koncernens VD Henrik Sjölund och Iggesund Paperboards VD Daniel Peltonen.

2017-10-25

Holmen har flera gånger placerat sig bland världens mest hållbara företag där den hållbart brukade skogen är en grundpelare.  "Ett besök i de enastående skogarna i norra Sverige tillsammans med  @IggesundAB, vår partner i innovation och hållbara förpackningar," twittrade Tim Cook efter besöket i Iggesund. Apple VD:n planterade också ett eget träd i Iggesunds skogar när han tog del av hela processen från skogsbruk till färdiga förpackningar.

"För Holmen är det självklart att utgå från ett hållbart skogsbruk. Vi odlar träd med 80-90-års horisont där timret används till att bygga bostäder i trä. Kartongen gör vi av massaved från skogen och flis från sågverket. Iggesund är ett bra exempel på ett klimatsmart kombinat där vi föder med skogsråvara och producerar bioenergi, pappersmassa och kartong. Stora investeringar över lång tid och ett system i balans är en förutsättning för en hållbar värdekedja. Iggesundskombinatet binder 0,7 miljoner ton CO2". Det säger Holmens VD Henrik Sjölund med anledning av uppmärksamheten från det företag som har världens största börsvärde.

Holmenkoncernen producerar årligen mer än 30 miljoner plantor för att klara den svenska skogslagstiftningens krav på återplantering efter avverkning. Tim Cook, VD för Apple, prövar på det manuella arbetet att plantera skog om given av Iggesund Paperboards hållbarhetschef Johan Granås och Holmens koncernchef Henrik Sjölund. Photo: Axel Öberg

Invercote, materialet i bland annat Apples förpackningar, kommer från Iggesunds Bruk och välskötta skogar.

"Vi har brukat svensk skog på ett traditionsenligt och hållbart vis sedan 400 år tillbaka. Allt börjar med ett långsiktigt skogsbruk. För oss är det naturligt att jobba klimatkompenserande och utifrån en värdekedja där alla steg är viktiga", avslutar VD Henrik Sjölund.

Att Iggesund är leverantör till Apple är en alldeles speciell historia. Det var den legendariske grundaren och förre VD:n Steve Jobs som bestämde att Iggesund skulle leverera materialet till Apples förpackningar. Anställda åkte jorden runt och samlade in tänkbara material. När proverna sedan presenterades på högkvarteret i Cupertino pekade Jobs på Invercote från Iggesunds och sade: "Det är det här vi ska ha".

Iggesund Paperboards Johan Granås och Christian Wisén förklarar kvalitetskrav för Apples VD Tim Cook vid hans besök i Iggesund. Foto: Axel Öberg

Public Relations Manager
Staffan Sjöberg Iggesund Paperboard