Årets julkort från Iggesund Paperboard har alla förutsättningar att bli en klassiker som kommer att sparas länge av många. Det holländska designföretaget van Heertum Design har gjort sig kända för att inte väja för designuppdrag som kräver både komplex tryckning och intrikat efterbearbetning.

2012-11-29

Motivet är en stjärnhimmel där man kan urskilja både renar och himlakroppar utförda i en ytterligt detaljerad laserskärning, kompletterad med flera folier och dessutom tryckt i tre PMS-färger. De laserskurna delarnas infästning i övriga kortet är så fina att de är svåra att urskilja, och det är enbart tack vare kartongmaterialet Invercotes överlägsna rivstyrka som konstruktionen håller ihop.

Christmas card 2012

Årets julkort från Iggesund Paperboard har designats av nederländska van Heertum Design VHD. Den spektakulära laserskärningen har utförts av Point to Paper, Waalwijk, och utgångsmaterialet är Invercote Creato 350 g/m2.

Iggesund Paperboard har som tradition att göra avancerade julkort som demonstrerar, och bästa fall flyttar fram, gränsen för vad som kan åstadkommas med Invercote som utgångsmaterial.

”Vi vill göra mer än ett julkort, vi vill att designers ska utmana Invercote och ge oss något som speglar dess väsen”, säger Carlo Einarsson, ansvarig för Iggesund Paperboards marknadskommunikation.

Frans van Heertum, grundare till van Heertum Design och vinnare av ett antal utmärkelser för avancerade tryckprojekt, har flera gånger genomfört stora och avancerade tryckprojekt där Invercote varit utgångs-materialet. Ett av de senare är hans bidrag till Iggesunds Black Box Project, där han tryckt en serie kort där varje ark tryckts i tre olika trycktekniker och där mer än trettio tryckfärger och lacker använts. Dessutom har tryckarken passerat 14 gånger genom olika bearbetningssteg.

”Jag ger mig in i de här projekten för jag vill veta hur långt man kan pressa materialet”, säger han, påtagligt nöjd med årets julkort för Iggesund Paperboard.

Julkorten är gjorda på Invercote Creato 350 g/m2 och van Heertum Design VHD har varit ansvariga för både design och genomförande. Till sin hjälp har de haft en grupp nederländska leverantörer, som tryckaren Drukkerij Tielen, Boxtel, och folietryckaren Hensen Foliedrukkers, Oirschot, på foliematerial levererade av Leonhard Kurz Benelux i Nijmegen. För den karaktäristiska laserskärningen svarade Point to Paper, Waalwijk.